Velkommen til turbloggen vår!

Nedenfor finner du blogginnlegg fra turene i 2011.
Ta også en titt på kartet helt nederst, der vi har plottet blå punkter ved hjelp av iPhone og gps. Du kan klikke på punktene for å vise tekst/bilde.
Bilder fra turene finnes fordelt på etapper i kolonnen til høyre.

Vi er ikke ferdig med Norge ennå (se kart), men planlegger å ta resten litt etter litt over noen år. Bare å følge med!

4. Kautokeino - Abisko

Forrige etappe                                                                                                             Neste etappe

Dag 28, 8.april
Etter en lang morgen med god hotell-frokost i Kautokeino, tok vi en varebil-drosje tilbake til Cunovuohppi, og fortsatte turen derfra. Allerede i veikanten kunne vi lukte gjennomslagsføret, og lurte litt på hvordan vi skulle komme oss til Abisko..
Etter en dag med mye vassing i sukkersnø smaker middag veeeldig godt. Torill sutter på skeia mens dry-tech'en godgjør seg...

Kos med stearinlys i teltet! På kvelden klarnet været, og vi håpa det ville blir minusgrader iløpet av natta. Denne dagen hadde vi sett rein for første gang på turen.

Dag 29, 9.april
På vei over vidda. Fokksnøen bærer men klabber, og ellers er det gjennomslag. Pyton dag føremessig. Ellers speidet vi etter rein, etter at en same den samme morgenen hadde gitt oss lov til å skjære gjennom flokken hans, siden den var altfor stor til å gå rundt. Vi så noen her og der bare, men flokken var kanskje ikke stor i antall, men utbredelse.. :-)

Mot finskegrensa ble terrenget helt annerledes, og det var ikke mye vidde mer. Vi fant ut at gjennomslagsføre i kupert terreng er verre enn i flatt, men fant heldigvis et skispor å gå i de siste kilometerene. Det førte oss rett til porten.

Over i Finland, yeah! Vi sikta på en finsk turisthytte rett på andre siden av elva.

Dag 30, 10.april
Tenomuotka turisthytte kunne by på plenty sengeplasser og en vedovn. Vi tok like gjerne med kokeapparatet inn vi... Finnene kan jammen lafte, men har nok droppet interiørkonsulenten. (Så er autiotupa'ene gratis også da, det kan vi ikke skilte med i Norge..)

Vi fulgte elva et stykke etter å ha forlatt hytta. Den var litt spennende å gå på, men det var mye bedre enn alternativet (kuperte åser med skog og råtten snø).

Dette ble dagen med alt været. Vi forlot elva, og bestemte oss for å gå til den finske scooter-motorveien, Artic Trail, for å slippe unna gjennomslagsføret. Vi fant et spor i riktig retning også, og alt var storveis i sola. Så kom tåka. Og snøkaven. Og vinden. Og regnet. Da vi kom fram til planlagt camp-plass ved Raittijärvi var vi helt glasert med is..

Finn en feil... :-) Her snør det sidelengs, men med stormbriller på er alt bra. Det gjelder å stå med ryggen mot vinden, derfor litt snålt pulkfeste...

Dag 31, 11.april
Vi våknet til sol og skare, flott!

På en "motorvei" er det som seg hør og bør og skilting, ganske likt bilveiskilter, bare litt mindre. :-)

Med godvær blir det også endel godværs-bilder.. :)

Hoppende glad over vindstille stillongs-vær, og knallføre!

Men med godvær er det også snøsmelting... Vi lurte fremdeles på hvordan det skulle gå helt til Abisko, for ikke å snakke om inn til Norge..

Tidvis dårlig gli...

... så da får man heller ta noen pauser og jobbe med tanning'en.. :)

Terbmisjärvi Autiotupa. Solid hytte. Møtte her endel scooterturister, og en finne med pulk som ikke snakka så mye engelsk. Vi tror han hadde et prosjekt der han skulle innom alle de finske turisthyttene på kortest mulig tid, for han var tydelig grytidlig oppe, gikk fort, og det eneste han skulle inne i hytta var å skrive seg i boka før han hastet videre mot neste.

Dag 32, 12.april
Videre i finske fjell mot Kilpisjärvi. Det var tydelig at vi nærmet oss et vintersportsted, for nå kom det plutselig folk på ski uten hverken sekk eller pulk. De fleste syntes oppakningen vår skilte seg ut, og ville snakke med oss om hvor lang tur vi var på, og om hvor korte ski vi gikk på etc. Det var nesten bare pensjonister, men komunikasjonen gikk lett, siden de var gamle nok til å ha hatt svensk språk på skolen.

Mmmm... Loganbrød med smør og skinke... Med mest turkakelunsj ble brødlignende bakster med salt pålegg noen helt fantastiske avbrekk.

Ned mot Kilpisjärvi kom vi over dette advarselskiltet. :-) Fare! Skiløper! Hihi..

Nede i Kilpisjärvi ble vi hvertfall helt sikre på hvilket land vi var i , om vi ikke hadde skjønt det hittil...
(Jonas trodde først det var "utedo".. hihi)

Vi kom oss til Kuhkimajärvi Autiotupa, 12 km fra Kilpisjärvi og rett ved Treriksrøysa. Vi kunne gått 3 km til og fått DNT-standard på den norske Goulda-hytta, men siden vi skulle ha en hviledag mente vi gratis finsk standard skulle veie opp for DNT-standarden..

Vi fikk en spektakulær solnedgang over norske fjell.

Dag 33, 13.april
På hviledagen stod vi heldigvis opp i vanlig tid. Vi var akkurat ferdig med frokosten da hordene med finske pensjonister på skitur skulle spise nistepakka si på hytta. Vi følte oss litt overrumplet, vi hadde jo planlagt å hvile, drikke colaen vi kjøpte i Kilpisjärvi i solveggen, og kose oss med bok, ikke være hytteverter. Men noen av skituristene var ganske morsomme også, han her het Richard Montague, var fra Alaska men bosatt i Tyskland, og svoren fan av Norrøna og Åsnes. Som ekte amerikaner hadde han mye å si om mangt..

..og han mente han måtte få ta et bilde av oss med kameraet vårt, siden det kom til å være det eneste bildet av oss sammen.  (Ikke hørt om selvutløser..?)

Men vi klarer da å ta bilde av oss selv også vi.. :-) Her har skiløperne dratt, og vi sitter ute med cola, potetgull og bok.. Inne svinser husmusa, og spiser smulene på gulvet.. På natta prøvde den å komme opp i soveposen til Jonas...

Dag 34, 14.april
Etter hviledagen stod vi opp grytidlig for å få med oss morgenskaren. Kl. 0530 la vi avgårde, men måtte få med oss Treriksrøysa, som nå egentlig er treriksbetongklossen.. :-) Vi var innom Norge, Sverige og Finland igjen på veldig kort tid, noe som var litt gøy, og ellers bega vi oss ut på Gouldavatnet i fin kråkestil...

Med null feste uansett hva vi gjorde, ble det skøyting med pulk. Veldig uelegant, og det var nesten umulig å få til noen anstendig teknikk. Men utsikten var bra!

Vel over vannet var det på med fellene, og stigningene gikk unna som en lek på morgenskaren. Jonas fikk tisse til en flott utsikt!

Dårlig glid! (Vi håper nattefrosten kan vare litt til...)

Beruset over synet av skikkelige fjell (som attpåtil er norske), falt vi for fristelsen å posere litt med selvutløser...

På vei inn mot Isdalen (ja, den lille åpningen med tåketak), som vi fikk anbefalt hos DNT i Oslo.

Hockeysveis på gang??

Isdalen var vid og finn oppover, men nedover var det mye skavler å passe seg for. Vi fikk litt flatt lys etterhvert, og var glad for at Troms Turlag hadde stikka veien for oss. Hadde utover dagen blitt passe slush-føre i bratta, og vi kunne kjøre slalom mellom stikkene. :-)

Vanskelig med så mange flotte fjell, når man egentlig må ha blikket på hvor man aker..

Vi nærmer oss Rosta - 12 timer etter at vi la ut fra Finland.

Vi fikk plass i "Jubileumshytta" - den fineste DNT-hytta vi har sett! Og konjakken smakte ekstra godt etter en så lang dag... Troms Turlags sitt tilsyn tok seg tid til en liten kaffetår og en konjakk, og delte historier og tips med oss på kvelden.

Dag 35, 15.april
Snart klar til avgang, etter å ha somla litt over kaffekoppen på morgenkvisten..

Vekselsvis vått og tørt føre mot Dærtahytta. Godt feste - på stylter!

Dag 36, 16.april
Ute og måler vinden på morgenen.. Måtte somle litt over kaffekoppen her også, mens vi venta på at snøkaven skulle passere.

Gamle Dærtahytta, koselig hytte med vedskjul og utedo i hytta! Utmerket i dette været.. Litt vind, men god sikt da vi la avgårde.

Sol og vind på vei mot Dividalen.

Valget mellom å skifte fra kortfell til langfell, eller å bare ta av seg skia.. Hardt føre opp dalen mellom store og lille Jerta gjorde det lett.

Trøbbel på vei mot Dividalshytta. Møtte på det verste gjennomslagsføret til nå på den siste kilometeren før hytta. Her har Jonas tryna, men får lirka fra kameraet for å ta bilde av Torill som egentlig skulle komme til unnsetning.. Måtte jo le, men vi brukte altså 2 timer på de siste 500 meterene fram til hytta..

Godt gjort! Iblant er det bra man ikke går alene.

Dag 37, 17.april
På vei ned til Dividalselva var det lettere uten ski. I gamle skispor holdt snøen oss akkurat, og vi tuslet nedover  uten større problemer. Det begynte å bli vår i furuskogen, og luktet deilig.

Vi hadde rolig vær hele dagen, helt til vi skulle opp fra Anjavassdalen mot Vuoma.

Vinden bare økte på, og rett før vi nådde hytta målte vi 16m/s. To finner som gikk fra Vuoma samme dag måtte hentes av Røde Kors, mens vi gikk beskytta nede i Anjavassdalen..

Dag 38, 18.april
Dagen etter var ikke noe bedre værmessig, så vi ble ganske frivillig værfast en dag på Vuomahytta. :-)

Dag 39, 19.april
Klar til avgang. Stille etter stormen, digg!

Hårsveis spesial! Etter x antall dager uten sjampo og kam bestemmer håret sveisen selv.

Niiiice! Finvær og kremføre på vei mot Gaskas og Altevatnet.

Etter å ha kryssa Altevatnet fant vi en fin teltplass ved Innsetdemningen.

Dag 40, 20.april
Her har vi lunsj nr 1 på vei mot Torneträsk og Abisko.

Sprøtt værskille! Fikk 50-50 sol og tåke fra hver sin kant. Heldigvis skulle vi opp til høyre.

Lunsj nr 2! Vørterbrød med sjokolade i mangel av annet pålegg.

Tåka kom i små puff, men forsvant igjen like fort.

Inn i Sverige, yeah!

Dag 41, 21.april
På vei over Torneträsk mot Abisko. 1 mil er langt på flatt vann, men effektivt. Var framme i Abisko til lunsj.