Velkommen til turbloggen vår!

Nedenfor finner du blogginnlegg fra turene i 2011.
Ta også en titt på kartet helt nederst, der vi har plottet blå punkter ved hjelp av iPhone og gps. Du kan klikke på punktene for å vise tekst/bilde.
Bilder fra turene finnes fordelt på etapper i kolonnen til høyre.

Vi er ikke ferdig med Norge ennå (se kart), men planlegger å ta resten litt etter litt over noen år. Bare å følge med!

1. Nordkapp - Olderfjorden

Neste etappe

Litt turnerver på bussen fra Hamarøy, nå er vi snart igang!

Dag 1, 12.mars
Siden det var helg, så gikk ikke rutebussen ut til nordkapp. Her står vi derfor og venter spent på om vi kan få sitte på med en guida tur med hurtigruta. Vi fikk haik, hurra! :) Og i samme slengen guiding på tysk om verdens nordligste sandstrand etc og andre trivielle ting.

Framme på Nordkapp måtte vi ta de obligatoriske bildene.

Også var vi igang! Det var med blandede følelser vi la Nordkapp-senteret bak oss, 50-50 "uhh-oh" og glede over å være igang.

Vi hadde strålende sol fra start, og lett løype å følge.

Her er vi fremdeles på Nordkapp platået, og landskapet er ganske på toppen. Men vi fikk egentlig flere bakker enn vi hadde trodd over Nordkapp. Men sånn e nu livet. :)

Med avblåst skareføre og sterk medvind turte vi ikke kaste oss utfor denne bakken med skia på. Men med hardt føre går det an å gå også.

Den første dagen ga oss en nydelig solnedgang før vi slo leir i halv seks-tida...

...og et helt fantastisk nordlys før vi la oss! For en "åpnings-sermoni"!

Dag 2, 13.mars
Vi våknet til morgensol og startet dagen i bare ulltrøye, men så var det slutt på finværet..

Ved leirslagning dag 2 syns vi at vi så ut som ekte turfolk.. :)

Vi hadde fremdeles vind, og måtte ha en levegg.

Ulvepels er bra å ha i føyka.

Dag 3, 14.mars
De første dagene var preget av svært skiftende vær, og det vekslet mellom sol og snøstorm på 5 minutter. Her har vi en flott utsikt, til fjellet over inngangen til Nordkapptunnellen. Vi skulle ned en dal for å komme dit, men så kom føyka, og vi kjørte feil.. Så da fikk vi en durabelig motbakke opp igjen, før det klarnet på nytt.
Her er vi på riktig vei!
Noen høydemeter senere må vi over en bro for å komme fram til tunellen.
Vi hadde ikke helt planlagt å slå leir her, men med med et oppvarmet offentlig toalett og skikkelig bra levegg for vinden, ble det for fristende. Bommen til tunellen i bakgrunnen, og tidenes dekning med mobilmast en meter unna.

Dag 4, 15.mars
Jonas sin egenproduserte pulktralle, spesielt laget for Nordkapptunellen. Et drag i hver retning, så en kan dytte og en kan dra.

6870 m, 212 høydemeter ned og 212 høydemeter opp igjen. Det hadde ikke slått oss før vi begynte hvor mye jobb det egentlig var. I etterkant fikk vi vite at det egentlig ikke er lov å gå gjennom undersjøiske tunneller, men det kunne vi ikke lukte. Og mannen i bomstasjonen bare smilte og vinka til oss.

Here we go!

Her er det ganske kraftig nedoverbakke, og livet er en lek mellom hver gang tralla sporer av. Skulle tro Jonas hadde vært og tatt mål i tunellen på forhånd, for avstanden mellom hjula var bare såvidt mindre enn bredden på fortauet. Dette førte til en del grøfting og løfting, men etterhvert ble vi flinkere til å styre.

Vi var så uheldig å komme til å ta et bilde med blits, og da fikk vi brått lyst på pustemasker. Så den rare smaken imunnen hadde en grunn... Kanskje derfor det ikke er lov å gå i så lange tunneller... Vi kunne ikke skyndte oss ut heller, motbakken vi hadde i vente tok halvannen time å gjennomføre med 80 kg stæsj på hjul.

Dag 5, 16. mars
Vi slo leir ca 3-4 km ute av tunellen, bare vi kom oss bort fra veien rundt Kåfjorden. Her så vi Mikkel Rev, han bodde i lia ovenfor oss. Fin sol, men vind.

Vi lagde "bilspor" oppover Kåfjorddalen. Veldig fint ha føre og overskudd til at man kan rusle ved siden av hverandre og småprate. Etterhvert ble vinden sterkere, og da lukker man seg inne i hetta og bare går..

Framme ved planlagt leirsted i tide til solnedgangen.

Værmeldinga spådde stiv kuling dagen etter, og vi planla en hviledag bak en stor levegg. Rolig vær og en fargerik kveldshimmel gjorde jobbinga med leveggen ganske ok.

Før pose-tid klarnet det opp, og månen glitret i snøen.

Dag 6, 17.mars
På hviledagen måtte vi ut og reparere og utvide leveggen. Kulingen hadde spist små hull store iløpet av natta, og med vind meldt opp mot 20m/s ville vi prøve å skjerme oss så godt som mulig. Prøvde å ta bilde av uværet, men bildet ble jo nesten idyllisk. Kan kanskje se føyka, og at teltet krummer seg.

Dag 7, 18. mars
Igang igjen, og det blåser fremdeles. Vi følger stikka scooter-trasé, trygt hvis det plutselig føyker mer eller snør.

Etter lunsj så vi plutselig et par hoder og 2 par ski i ly bak en skavl. Da vi kom nærmere så vi at det var likesinnede. Tom og Roy het de, og var på vei mot Nordkapp på sin siste etappe i et 9 år langt Norge på langs-prosjekt. De hadde brukt ca 2 uker hvert år. Nå var de ute i blæsten som oss, og fortalte om hotellet i Olderfjorden og vertinna som hadde hentet de på fjellet i stormen. (Da vi lå i teltet og hadde hviledag.) Det hørtes forlokkende ut.

Dag 8, 19.mars
Men først var det en natt til i telt. Vanlig rutine er å stå opp kl 6 eller 7 annenhver dag. Her har tydeligvis Jonas stått opp først og nettopp vekket Torill...

Fin morgensol!

... Men litt kaldt. "Dunis" er en fin ting å ha på tur!

Jonas tar seg av orienteringen ned mot Olderfjorden.

Men i det vi trodde vi bare skulle skli bedagelig ned til hotellet, så viste det seg at vi måtte over enda en liten ås. Urk...

Endelig framme! Men det var vinterstengt... Vi forberedte oss derfor mentalt på campinghytte, men det viste seg at campingplassen og hotellet egentlig var samme sak. Vertinnen hadde akkurat fått skrudd på varmtvannet på hotellet, så vi fikk et rom. I praksis et helt hotell for oss selv.

Når man kommer innomhus er det enkelte ting som må greies opp i...

Vi fant fort butikken/bensinstasjonen/posten/etc...

... og skjønte fort at vi var kommet til mer urbane strøk enn vi hadde trodd. Brukte altfor mye penger på snop og fersk mat på landhandelen, men så støttet vi litt opp om de lokale kreftene da.

Gleden var stor: vi fikk oss pølser til middag!!!