Velkommen til turbloggen vår!

Nedenfor finner du blogginnlegg fra turene i 2011.
Ta også en titt på kartet helt nederst, der vi har plottet blå punkter ved hjelp av iPhone og gps. Du kan klikke på punktene for å vise tekst/bilde.
Bilder fra turene finnes fordelt på etapper i kolonnen til høyre.

Vi er ikke ferdig med Norge ennå (se kart), men planlegger å ta resten litt etter litt over noen år. Bare å følge med!

2. Olderfjorden - Masi

Forrige etappe                                                                                                              Neste etappe
Dag 11, 22.mars
På vei opp fra Olderfjorden. Vi fant en vei, fint å slippe å brøyte seg vei i bjørkekratt.

Nesten oppe ser vi havet for siste gang før vi er ferdig med skietappen og kommer ned i Straumen.

Og helt opp blåser det hunder og katter igjen... Fram med stormbrillene!

Dag 12, 23.mars
Klar til start på ny dag etter en vindfull natt, men vi hadde det relativt rolig pga leveggen på bildet.

Ny leir og ny levegg. Her la vi oss strategisk til med skjerming fra sør og vest, men vinden var så lur at den dreide til nordvest ved midnatt, og vi fikk den rett i sida. Det var den natta vi holdt i teltet. (Ikke hele natta da..)

Dag 13, 24.mars
Vi våknet til en nesten full kuldegrop! Pga av sidevinden hadde det føyka inn den lille åpningen i døra, og sko og alt var nedsnødd..

Jonas hadde ikke så lyst til å stå opp da... Men så hadde han vært "vindvakt" på natta og sovet uten ørepropper, så han hadde lov til å være litt trøtt.

Den dagen gikk vi i total white-out fram til lunsj. Vi visste terrenget var slakt og greit, så vi gikk på kompasskursen. Ved lunsjtider dukka denne koia opp, den var låst, men vi fikk iallefall ly for vinden.

Kaldt!

Noen ganger må man bare ned i posen og varme seg med buksa og alt..

Dag 14, 25.mars
Første dag der vi hadde vindstille deler, utrolig deilig. I lunsjen kunne vi bare sitte på pulken, nyte turkake og ikke tenke på at noe kunne blåse bort. Vi fant fram til Ivarstua (eid av Statens NaturOppsyn), ved hjelp av GPS. Uten å ha fått koordinatene på forhånd hadde vi ikke hatt sjans til å finne denne lille koia i bjørkeskogen. Men vi fikk tak over hodet, og tørka utsyr.

Dag 15, 26.mars
Endelig bra vær!! Nesten hviledag, med under en mil til Bastingammen. Strålende føre og fine fjell å se på i Stabbursdalen.

Nice...

Dag 16, 27.mars
På vei opp på snaufjellet fra Bastingammen var vi nødt til å dra gjennom litt skog og krysse noen bekkedaler. Det var ikke så lett, men det gikk.

Vi laga bilspor over hele Bohkkajavri.

Vi ble var noen kasser/hus/udefinerbart på andre siden av vannet, og satte kursen dit. Det viste seg å være campingvogner for scooter, hjemmemekka og med diger paraboltallerken. De var tydelig plassert ut til senere forlystelser.

Dag 17, 28.mars
Etter ei kald natt er vi klar til start igjen.

Kaldt på dagen også. Men sola hjalp litt. Vi sikta på Bojobeaski-hytta den kvelden..

Dag 18, 29.mars
Her har vi fått hytta for oss selv, etter at nederlenderne vi delte hytta med første natta hadde reist. En hviledag gir rom for pleie...
... og UNO. :)

Dag 19, 30.mars
Måtte ha bilde av hytta, men kameraet har visst dogga.. Vi dro opp på snaufjellet igjen og satte kursen ned mot Iesjavri. (Det store vannet..) Vel over vannet forventa vi å finne en hytte som var merka overnatting på kartet, men den var borte gitt!

Dag 20, 31.mars
Etter Iesjavri satte vi kursen mot Masi, og gjennom slakere terreng en før. Små vann og slake daler med litt skog var ganske koselig, før vi kom ut på åpnere vidder og fikk utsikt.

I lunsjen bygde vi levegg mot trekken, og fikk oss en "sånn fin lunsj". Måtte bruke selvutløser på kamera da..

Siden vi var så kort fra Masi da arbeidsdagen egentlig var over, så bestemte vi oss for å ta siste betan og, det var jo bare en mil. Men for en mil! Les oppsummeringen fra innlegget fra Masi for detaljer..

Men så var det verdt alt slitet tilslutt.

Dag 21, 1.april
Da fikk vi oss en hviledag i Masi, og vi ruslet litt i bygda og så bl.a. på reinsdyrene folk hadde i hagen sin.

Vi så på reinsdyrskappkjøring også, det gikk fort!! Og reinseierene vagga rundt i svære varme klær og gnei seg i hendene hver gang reinen deres vant. Vi heia på reinen "Nordkapp", den vant et par heat.

Forrige etappe                                                                                                           Neste etappe