Velkommen til turbloggen vår!

Nedenfor finner du blogginnlegg fra turene i 2011.
Ta også en titt på kartet helt nederst, der vi har plottet blå punkter ved hjelp av iPhone og gps. Du kan klikke på punktene for å vise tekst/bilde.
Bilder fra turene finnes fordelt på etapper i kolonnen til høyre.

Vi er ikke ferdig med Norge ennå (se kart), men planlegger å ta resten litt etter litt over noen år. Bare å følge med!

fredag 1. april 2011

Ankomst Mazé/Masi..

Igår gikk vi fire mil og kom fram til Masi Turistsenter kl 2130. Da hadde vi gått i over 12 timer. Hvorfor ga vi oss ikke etter 3 mil som planlagt, og sparte det siste stykket til i dag?

Svaret er her:

Varm hytte, finnebiff og en pils til maten!!!

Idag hviler vi såre føtter, og skal bare handle snop og se på reinløp mens vi venter på Pappa Hovd. Han kommer ikveld og blir med oss videre til Kautkeino.

For å oppsummere litt siden sist: Etter det herlige oppholdet på Olderfjorden hotell (med pølse til middag en dag, og burger stekt på primusen den andre), dro vi oss videre opp i fjellet og blæsten igjen. En natt hadde vi en time der vi følte for å holde fast teltet, og vi hadde et par dager med white-out og kun kompasskurs å gå etter. Det bedret seg betraktelig da vi kom mot Stabbursdalen, vi fikk et par netter i States NaturOppsyn sine krypinn, og dager med fint føre og sol. Dagsetappene ble lengre, og det ble kaldere. Underveis så vi hist og pist (scooter)spor etter andre mennesker, blandt annet campingvogner på meier, laangt til fjells, og selvfølgelig med en diger parabolantenne på. Vi hadde en hviledag på Bojobeaski-hytta, delvis sammen med et par Nederlendere som har gått til fjells i Norge hvert år i 26 år (!). Vel ute av Stabbursdalen kom vi oss opp på fjellet igjen, og følte at "Nå! ..er vi på Finnmarksvidda." Slake bakker og lang utsikt, liten bris og sol. Ned mot Masi var det litt mer kronglete, vi sleit oss ned en li med tett bjørkeskog (fremdeles med pulk) og kom ned til vei rett forbi en hundegård der vi ifølge eieren ikke hadde lov å passere... Men vi unnskyldte oss med "Vi har gått fra Nordkapp", og da skjønte han at vi ikke visste bedre, og sa god tur videre.
Vel nede var vi likevel ikke helt framme, det var 6-7 km å gå til turistsenteret. Stakkars vertinna på kroa venta på oss helt til halv ti (stengte egentlig sju). Men ho sa at da fikk ho iallefall sett Farmen på tv.

Tom: Nå har vi hvertfall kommet lenger enn til Alta! Hehe..